Een grote zorg betreft de inpassing van de Rijnlandroute, de verbinding tussen de A4 en de A44, die verder wordt verbonden met de N206 langs Valkenburg en Katwijk aan de Rijn. De wijkraad vraagt al sinds 2011 bij het Katwijkse College van B&W en de Provincie Zuid-Holland aandacht voor de impact van de Rijnlandroute op de kwaliteit van het leven in ons dorp.
In 2013 organiseerde de Provincie Zuid-Holland twee informatie-avonden in de Peuk. Vele Valkenburgers bezochten deze informatie-avonden en ook de wijkraad was erbij. De plannen riepen bezorgde reacties op. De zorg betreft vooral de aansluitingen bij de Torenvlietlaan en Duinzicht, de verkeersafwikkelingen rond en in Valkenburg en de uitstoot van geluid en schadelijke stoffen zo vlak langs een woongebied. Een talud dreigt het uitzicht van de bewoners van Duinzicht weg te nemen. Zie document “Inpassingsvisie Landschapsplan Rijnlandroute” pagina 55 t/m 58 v.w.b. de Tjalmaweg.
De wijkraad heeft die zorgen in september 2013 besproken met een afvaardiging van de Provincie Zuid-Holland. Daarbij kwamen ook de alternatieve oplossingen ter sprake, die minder belastend zouden kunnen zijn. In december 2013 is een brief gezonden naar de verantwoordelijke Gedeputeerde van de provincie, mevrouw Ingrid de Bondt, met een afschrift aan de leden van de Provinciale Statencommissie Verkeer en Milieu.
In februari 2014 presenteerde de provincie Zuid-Holland de OPIP, Ontwerp Provinciaal Inpassings Plan, van de Rijnlandroute. De wijkraad heeft tweemaal ingesproken bij de gemeente Katwijk en haar eisen en zorgen kenbaar gemaakt. In mei 2014 heeft de wijkraad een zienswijze, bezwaar, ingediend bij de Provincie Zuid-Holland. Zie bijlage “Zienswijze Wijkraad Valkenburg OPIP”.
De zorgen van Katwijk aan Rijn en Valkenburg lopen parallel, maar met de begrensde financiële middelen zou een verbeterde oplossing ten koste kunnen gaan van de inpassing bij de andere kern. Dit is uiteraard niet de bedoeling! Beide wijkraden houden elkaar op de hoogte van hun activiteiten.
Status oktober 2014:
Besluit GS Zuid Holland 15 oktober 2014 , samenvatting betreffende de Tjalmaweg.
Katwijk – A44
De N206 (Ir. G. Tjalmaweg) wordt op het bestaande trace, tussen de aansluiting met de Wassenaarseweg (N441) en de aansluiting Leiden-West, uitgebreid naar 2×2 rijstroken en opgewaardeerd tot regionale stroomweg. Op dit trace krijgt de RijnlandRoute twee nieuwe ongelijkvloerse aansluitingen op het onderliggend wegennet, genaamd Valkenburg I en Valkenburg II.
Het Achterwegviaduct komt te vervallen.
Valkenburg I ligt ter hoogte van Duinzicht / basisschool de Dubbelburg, Valkenburg II ligt ter hoogte van de Torenvlietslaan. Hier wordt tevens de aanleg van een tankstation mogelijk gemaakt. Via de aansluiting Valkenburg II kan ook Oud-Valkenburg aan de noordzijde van de Ir. G. Tjalmaweg bereikt worden. Bij de aansluiting Valkenburg I is die mogelijkheid er niet. Ter hoogte van Duinzicht wordt de Ir. G. Tjalmaweg verder verdiept van -0,8 meter naar -2,0 meter. De Torenvlietbrug over de Oude Rijn wordt verbreed met een nieuw brugdek. In de nieuwe situatie zijn er twee bruggen. De brug aan de zuidwestzijde krijgt 3 rijstroken en die aan de noordzijde 2 rijstroken en een fietspad. De bestaande en nieuwe brug worden uitgevoerd als vaste brug.
Ter plaatse van aansluiting Leiden-West (aansluiting op de A44) gaat de Ir. G. Tjalmaweg (N206) over in de Plesmanlaan. De aansluiting Leiden-West is op diverse delen geoptimaliseerd. Hierbij valt te denken aan extra op- en afritten. Uitgangspunt is dat linksafbewegingen, die de doorstroming beperken, zoveel mogelijk worden vermeden. Het transferium en de locatie van McDonald’s worden geamoveerd.
RijnlandRoute in 3D
De foto’s maken zichtbaar hoe de weg wordt ingepast in de bestaande omgeving. (er is nog geen rekening gehouden met de HOV bus route)
Ter hoogte van Duinzicht krijgt Nieuw Valkenburg een westelijke aansluiting op de N206, ofwel de Ir. Tjalmaweg. Hier ligt de weg beneden NAP, over een lengte van 700 meter ligt de weg op circa 2 meter diepte. Hiermee wordt de geluidsoverlast voor de bewoners van Duinzicht voor een groot deel weggenomen.
De toe- en afritten van en naar Valkenburg worden verplaatst. Deze aansluiting komt straks in het verlengde van de Torenvlietlaan te liggen. De aansluiting ontsluit niet alleen Valkenburg, maar verbindt in de toekomst ook Nieuw Valkenburg met het bestaande dorp. Het is de belangrijkste ontsluitingsroute vanuit Nieuw Valkenburg in de richting van de A44, Leiden en Katwijk. De aansluiting sluit aan op het masterplan voor deze nieuwbouwwijk. Op het kruispunt komen verkeerslichten. Ter hoogte van deze aansluiting is de Ir. Tjalmaweg verdiept, hij ligt daar circa 1,5 onder NAP.
Naast de huidige Torenvlietbrug komt een nieuwe brug. In de rijrichting Leiden komen er drie rijstroken over de nieuwe brug, in de richting Katwijk komen er twee op de huidige brug. Beide bruggen worden vastgemaakt. Het fietspad over de huidige Torenvlietbrug tussen Leiden en Katwijk blijft behouden.