Leiden-Katwijk-Noordwijk
De provincie Zuid-Holland werkt samen met de gemeenten en regionale partijen aan een R-net busverbinding van station Leiden Centraal naar Katwijk en Noordwijk. R-net biedt comfortabel, frequent en betrouwbaar openbaar vervoer in de Randstad. Met R-net werken overheden in de Randstad aan een betere bereikbaarheid en doorstroming van het verkeer.
Voorkeursroute
Op dit moment vindt onderzoek plaats naar de doorstroming, de betrouwbaarheid, de kosten en de bijdrage aan bereikbaarheid van woon- en werklocaties. Naar verwachting stellen de bestuurders van de betrokken overheden in het voorjaar van 2014 de voorkeursroute vast.
R-netkwaliteit
Bestuurders in de regio hebben afgesproken dat eind 2018 bussen met R-netkwaliteit zullen gaan rijden vanuit Leiden naar Katwijk en Noordwijk. Om de kwaliteitsverbetering naar R-net mogelijk te maken, leggen de wegbeheerders op delen van de route vrije busbanen aan. Waar nodig nemen ze maatregelen die de doorstroming bevorderen, zoals voorrangsregelingen voor de bus bij kruisingen. Sommige haltes krijgen een andere plek en alle haltes krijgen de R-netkwaliteit. Dat betekent een uniforme en eigentijdse vormgeving, hoogwaardige voorzieningen – zoals overstapmogelijkheden op andere OV-verbindingen, optimale toegankelijkheid, fietsenstallingen en actuele reisinformatie.
Nader onderzoek
Investeren in R-net betekent ook eerst nauwkeurig onderzoeken wat het meest geschikte of voorkeursalternatief is voor deze nieuwe busverbinding. Het gaat dan om onderzoek naar routevarianten door of langs het BioSciencePark in Leiden. Ook vindt nader onderzoek plaats naar de samenhang van deze R-netverbinding met het andere openbaar vervoer in het gebied, waarbij ook gekeken wordt naar de OV-verbinding naar Rijnsburg en Oegstgeest.
Bij het onderzoeken van de mogelijke varianten betrekt de provincie behalve de gemeenten ook een aantal andere belangrijke partijen , zoals de reizigersorganisaties, het LUMC en het Bio Science Park. Zo komt de voorkeursvariant steeds scherper in beeld, met alle maatregelen om de hele verbinding tussen Leiden en Katwijk/Noordwijk op R-netkwaliteit te brengen.
Status oktober 2014:
De voorkeursvariant is bepaald, zie Nieuwsbrief R-Net. De gemeente Katwijk gaat in principe akkoord met het trace echter met de kanttekening dat het niet te kosten mag gaanvan bestaande buslijnen door Valkenburg en Rijnsburg, (zie bijlagen 2014 Brief BW aan GS en 2014 Schetsontwerp deeltrace R-Net.
“De kwaliteitsverbetering die het HOV met zich mee brengt mag niet ten koste gaan van de buslijnen door de wijken. Samen met u willen wij met de vervoerder Arriva afspraken hierover maken en over een hogere frequentie van het aantal bussen per uur in Rijnsburg en Valkenburg. Overigens sluit deze wens voor Rijnsburg naadloos aan bij de conclusie die u in de “Nota alternatieven” getrokken heeft naar aanleiding van een onderzoek naar het alternatief LORN.”
De haltes zoals gepland zijn vanuit het dorp zeer moeilijk bereikbaar, alleen via de nieuw aan te leggen viaduct bij de Torenvlietlaan. Voor bestaand Valkenburg zou een halte bij de Broekweg, met een fietsbrug een logische plek zijn.